דף הבית >> נושאים לתחקיר >> מאמרי עומק על הרש"פ >> סלאם פיאד ו"מתינותו"
מאמרי עומק על הרש"פ
הממשלה החדשה ואתגר המציאות הפלשתינית
מי המציא את העם הפלשתיני
ממש לא "עניין שגרתי"
מדיניות ממשלת ישראל נגד הסתה - האומנם?
מימון לבית ספר כצורך הומניטרי?
מה שמשדרים שם מסרבים לדעת כאן
סלאם פיאד ו"מתינותו"
מבט אישי של כתב זר באנאפוליס
"הפלשתינים מעולם לא אישרו את הסכם אוסלו"
למה הפלשתינים נושכים את היד המאכילה אותם?
"להסיר הכחשת השואה של עבאס מתוכנית הלימוד"
העברת כספים לרשות: ארה"ב נגד, ישראל בעד
ישראל מבקשת מאירופה לממן ספרי הסתה
הממשלה מתנהגת כמו בן שאינו יודע לשאול
הפלשתינים מחלקים מפות הכוללות גם את ת"א
כי מרמאללה תצא שנאה
מדיניות של "כאילו"
מחדל החינוך

סלאם פיאד ו"מתינותו"
דוד בדין

פיאד דורש מדינה פלשתינית תוך שנתיים, כאשר כל ירושלים היא הבירה; הפליטים יוחזרו לבתיהם מלפני 48' וכל העבריינים בכלא הישראלי ישוחררו סלאם פיאד - "ראש ממשלה" מתון?  
במהלך חודש אוגוסט 2009, "ראש ממשלת פלשתין" סלאם פיאד נפגש עם יותר מחמישים חברי קונגרס אמריקני. במסיבות עיתונאים שהתקיימו על-ידי הנבחרים האמריקנים אחרי המפגשים עם פיאד, אנשי הקונגרס מסרו שהם התרשמו שפיאד מהווה "קול מתון" של מנהיגות עתידית במדינה פלשתינית שתקום ליד ישראל במצב של שלום.

לאחרונה, פעילי שמאל ישראלים ואמריקנים קיבלו וחילקו תרגום לאנגלית של תוכנית מפורטת של פיאד למדינה פלשתינית - [קישור], שפיאד הגיש בסוף חודש אוגוסט לשר החוץ האמריקני, למזכ"ל האום, למזכ"ל האיחוד האירופי ולקרמלין הרוסי. הכותרת של פיאד: "עצירת הכיבוש - ייסוד מדינה על-ידי הממשלה ה-13 2009". המצע הזה משנה את התדמית של פיאד כגורם "מתון" ברשות הפלשתינית.

המבוא לתוכנית של פיאד מגדיר את מטרת המאבק הפלשתיני כ"שלום וביטחון ויציבות באזורנו באדמה הפלשתינית שנכבש ב-67' כאשר מזרח י-ם יהיה עיר הבירה של הפלשתינים" - תוך שנתיים.

אחרי המבוא, המצע של פיאד - בן 38 דפים - נשמע כמו תוכנית מלחמה ולא כמו תוכנית של שלום. פיאד מדגיש שירושלים תהיה עיר בירה פלשתינית של מדינה פלשתינית, ולא מזרח ירושלים. לא נפלה טעות טכנית - פיאד חוזר עשר פעמים על המונח ירושלים ולא מזרח ירושלים. על-פי התוכנית של פיאד, ירושלים תהפוך ל"עיר הבירה הנצחית של המדינה הפלשתינית שתקום".

פיאד מוסיף ש"ירושלים היא עיר הבירה של פלשתין לעולם" וש"מדינת פלשתין תגן לעולם על הקשר הדתי והתרבותי והפוליטי של ירושלים ופלשתין". פיאד קובע שירושלים חיה ב"איום מתמשך מכוח הכובש שמיישם תוכנית שיטתית כדי לשנות את העובדות בשטח כדי להפריד בינה לבין הסביבה הפלשתינית כדי להשמיד את המורשת הפלשתינית הערבית".

פיאד גם טוען שהפלשתינים "חיים תחת התקפה יומית שמתבצעת תוך כדי הפרת זכויות אדם ...כל הפלשתינים חייבים להגן על האדמה שלהם ולהתנגד לכיבוש". כן הוא מוסיף שהממשלה הפלשתינית תשמור על התחייבות לפיתוח הערבית של ירושלים.

פיאד מגדיר את ירושלים כ"התנחלות בלתי חוקית" וטוען שהכוח הכובש בונה בתוך בירושלים ומחוץ לה: "הכוח הכובש סגר את המוסדות הלאומיים והזניח את פיתוח חיים פלשתיני בירושלים וממשיך להרוס בתים פלשתינים ולהבריח את תושביהם. הכוח הכובש גם מטיל מכשולים ומגביל כניסה של מבקרים במקומות קדושים של האיסלאם ושל הנצרות".

פיאד מציג תוכנית אופרטיבית להפוך את ירושלים לעיר ערבית... "לדרג את י-ם כעדיפות ראשונה בסדר של הממשלה ולהדגיש את המצב שלו בתקשורת וליזום תוכניות שיחזקו מוסדות פלשתינים בי-ם ולהגיש סיוע כלכלי באזרחי הבירה". הוא מדגיש שמדינה פלשתינית עתידית לא תכלול רק את ירושלים ויו"ש כמדינה פלשתינית.

פיאד קובע שכל ממשלה פלשתינית תצדד במאבק של הפליטים הפלשתינים לממש את זכות השיבה על-פי החלטת האו"ם 194, שתאפשר להם לחזור לבתיהם שלפני 48'. הוא גם מזכיר את הסמכות של ועדת הפליטים של אש"ף בשיתוף של אונר"א, שימשיך להחזיק את הפליטים הפלשתינים במחנות הפליטים בהבטחה לממש את זכות השיבה.

פיאד גם מציג תמיכה בשחרור מלא של כל הפלשתינים שיושבים בכלא מבלי להתייחס לפשעיהם, וקובע שמדינה פלשתינית תעביר סיוע לכל השאהידים ולכל האסירים ה"גיבורים" ולכל אלה שנפגעו במאבק הפלשתיני. פיאד מגדיר עיקרון של משפט צדק: "כל הפלשתינים שווים בפני החוק". במילים אחרות, מי שלא פלשתיני - לא שווה. עוד הוא קובע שמדינה פלשתינית תהיה מדינה איסלאמית בסמכות חוקי השריא.

לסיכום: פיאד דורש מדינה פלשתינית תוך שנתיים, כאשר כל ירושלים היא הבירה; הפליטים יוחזרו לבתיהם מלפני 48' וכל העבריינים בכלא הישראלי ישוחררו.

האם קולו של פיאד הוא קול של מתינות?

מעניין יהיה לדעת אם פעילי השלום שהפיצו את התוכנית של פיאד אכן קראו אותה.
 
   
 

Israel Resource News Agency  /  CENTER FOR NEAR EAST POLICY RESEARCH Ltd
POB 71098, Beit Agron International Press Center, 37 Hillel Street, Jerusalem 94581 Israel
Tel. (+972-2) 623 6368 or cell phone (+972-54) 722-2661
IsraelNewsInvestigations@gmail.com

© All rights reserved

בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com