דף הבית >> נושאים לתחקיר >> נושאים נוספים >> תקדים עמוס קינן: סירוב פקודה להריסת בתים
נושאים נוספים
רה"מ, האם תדרוש ביטול קרן הפיצוי למחבלים?
חמאס בע"מ - תעשיית הכסף שמאחורי הטרור
התחקיר שחשף את האמת
"הצדק" שלו - ההרס שלנו
תקדים עמוס קינן: סירוב פקודה להריסת בתים
לא עניינם הפרטי של המתנחלים
ברית לא קדושה
כיצד התחילה השמועה על "הרעב בעזה"?
שאלות לדוברי השרים שלא זכו למענה
שליח עם רקורד מפוקפק
שהידה אמריקאית
"ההסברה - קרב בו ננצח בנקודות"
אין שום התחייבות מארה"ב
יוזמה ערבית לשלום: הכל מבוסס על "זכות השיבה"
קרי שב לישראל עם תגבורת יהודית
תקדים עמוס קינן: סירוב פקודה להריסת בתים
דוד בדין
ניתן היום ליישם את תקדים עמוס קינן, לבשר לעם שכל פקודה של הריסת קהילות שלמות לצה"ל ולמשטרה, היא פקודה בלתי-חוקית בעליל  
לפני ארבעים שנה, בהיותי סטודנט באוניברסיטת ויסקונסין בארה"ב, הגשתי מכתב סרבנות ללשכת הגיוס המקומית לבטא את ההתנגדות האישית והמוסרית למלחמה של ארה"ב בוייאטנם. מעשה זה נחשב בחוגים מסוימים של החברה האמריקנית כמעשה בגידה, אך בדור שינק את הלקח של משפטי נירנברג שקבעו חד-משמעית שאסור לבצע פקודה בלתי חוקית בעליל, מעשה הסרבנות לציית לפקודה בלתי-חוקית בעליל נראה הגיוני ונכון.

באותה תקופה הסופר הישראלי עמוס קינן הגיע לקמפוס שלי בויסקונסין כמרצה אורח, והציג את עצמו כסרבן פקודה בלתי-חוקית בעליל שהוא קיבל בצה"ל, להרוס בתים וכפרים ערבים אחרי מלחמת ששת הימים באזור לטרון. קינן סיפר את מהלך הערעור שהגיש לצה"ל, ואת התמיכה הגורפת שזכה לקבל בחברה הישראלית ובצבא עצמו. קינן לא נחשב כבוגד אלא כגיבור, כי הוא עמד על העיקרון שזה לא תפקידו של הצבא או של כל גוף אחר, להרוס ולהשמיד בתים של אזרחים תמימים.

ארבע עשרה שנה לאחר מכן, בהיותי עובד סוציאלי קהילתי בצפת, התחוללה מהומה גדולה סביב עשרת אלפים בתים שנבנו על-ידי ערבים לאורך כביש עכו-צפת. משרד הפנים, בשיתוף עם המשטרה וצה"ל, הודיעו חגיגית שבכוונתם להרוס את כל המבנים שנבנו שלא כדין.

קמה התנגדות נמרצת בכל רחבי הציבור, ובסוף הבתים הללו לא נהרסו. כל דייר שבנה בית ללא רישיון קיבל קנס, לא צו הריסה. עיקרון שמירת החוק נשמר, ללא הרס בתים.

במדינת ישראל היום, יש דאגה רבה סביב הנושא של בתים שנבנו ללא כל האישורים ביישובים מעבר לקו הירוק. ניתן היום ליישם את תקדים עמוס קינן, לבשר לעם ישראל שכל פקודה של הריסת קהילות שלמות, הניתנת לצה"ל ולמשטרה, היא פקודה בלתי-חוקית בעליל (ובאותו עניין, גם הריסת גוש קטיף הייתה, מאותה סיבה עצמה, מעשה בלתי-לגיטימי, ולפחות בל נוסיף חטא על פשע). ניתן להטיל קנס על אדם שבנה את ביתו ללא כל ההיתרים, אך לא לתת פקודה להרוס אותו. סירוב פקודה לפקודה בלתי-חוקית בעליל הוא צו השעה.

אין צל של ספק שלו ממשלת ישראל וצה"ל היו נותנים פקודה להרוס כפרים ובתים ערביים הייתה מחאה ציבורית מקיר לקיר בקרב חוגים אקדמיים והומניטאריים.
 
 

Israel Resource News Agency  /  CENTER FOR NEAR EAST POLICY RESEARCH Ltd
POB 71098, Beit Agron International Press Center, 37 Hillel Street, Jerusalem 94581 Israel
Tel. (+972-2) 623 6368 or cell phone (+972-54) 722-2661
IsraelNewsInvestigations@gmail.com

© All rights reserved

בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com