דף הבית >> נושאים לתחקיר >> מאמרי עומק על הרש"פ >> ראיון עם שגרירת גרמניה ותגובה הנדרשת
 

ראיון עם שגרירת גרמניה ותגובה הנדרשת

 

מאת: דוד בדין

מנהל מרכז בדין – לחקר מדיניות המזרח התיכון

 

הראיון:

https://www.makorrishon.co.il/news/282221/

​​

הזכרת את המימון לפלסטינים. השקיפות בעניין הארגונים שגרמניה מממנת מועטה. גרמניה ממשיכה לתרום לאונר"א, סוכנות האו"ם שמטפלת רק בפלסטינים. ארה"ב עצרה את המימון לגוף הזה והסבירה שהוא מנציח את בעיית הפליטות ולא מסייע לה. איך אתם יכולים להיות בטוחים שהכסף שמועבר לפלסטינים אכן מגיע למטרות הומניטריות?

"ראשית, אנחנו משוכנעים בכך ואנחנו עוקבים מקרוב אחר כל מה שנעשה בכסף שלנו. אין ולו פרויקט אחד שאנחנו מממנים שתומך באלימות או בשיח שנאה. יש לנו הסכמים אישיים עם כל הארגונים שעימם אנחנו פועלים. עליהם להיות חוקיים ובעלי מטרות הומניטריות, חינוכיות או רפואיות מוגדרות, וזה מנוהל בקפדנות. כל ניסיון להשתמש במימון להסתה או לשיח שנאה, פשוט לא יקרה. אני בטוחה בכך לחלוטין. אני מבינה את הבעייתיות שישראל מצביעה עליה, אבל אני יכולה להתחייב שמהכסף שלנו, אפילו אגורה אינה מגיעה למימון פעילות טרור. אנחנו עובדים רק עם ארגונים שהם חוקיים בישראל.

 

"כשזה מגיע לתמיכה באונר"א, השקפתנו היא שלכל אדם יש הזכות לחיות בכבוד, ויש לספק לו את הצרכים הבסיסיים. זה נכון גם לגבי המתגוררים בעזה, שאונר"א מטפלת בהם. המבקרים לא הציעו כל חלופה לאונר"א, אלא רק להיפטר ממנה או לא לממן אותה. אנחנו משוכנעים שמהלך כזה לא יתרום ליציבות באזור. הביקורת הישראלית על תכני ספרי הלימוד בבתי הספר שלהם ידועה לנו, ואנחנו עוקבים בקפדנות. לא נסבול ניצול לרעה של הכספים ולא שיח שנאה. אונר"א אינה ארגון פוליטי אלא הומניטרי, והתפקיד שלה אינו לפתור את הבעיה, אלא רק לסייע. העובדה שבעיית הפליטים הפלסטינים נמשכת אינה כישלון של אונר"א אלא של ההליך הפוליטי".

 

אתם באמת עוברים על כל ספר ומוודאים שאין בו אנטישמיות או הסתה? יש שם ספרי לימוד שמשבחים בגלוי טרוריסטים שביצעו פיגועים.​​

 

"ברור שאין לנו אפשרות לבדוק כל ספר, אבל זה נמצא גבוה מאוד בסדר העדיפויות שלנו. היו"ר החדש של אונר"א היה לאחרונה בשיחות בברלין וזה היה הנושא הראשון שדנו עליו עימו. לשיח שנאה אין מקום בשום מנהח

 

בישראל טוענים כי ישנה מעורבות של גורמי ממשל גרמניים במימון גופים שנתונים במחלוקת בחברה הישראלית. גרמניה הייתה מקבלת מעורבות זרה כזו בענייניה הפנימיים?

"אחת המטרות של הפוליטיקה הגרמנית בתוך גרמניה היא חיזוק החברה האזרחית. אנחנו תומכים בפרויקטים לא במימון ממשלתי ישיר, אלא באמצעות ארגוני חברה אזרחית. יש אצלנו הרבה ארגונים שעובדים עם גופי חברה אזרחית בכל העולם, ואנחנו לא רואים בכך בעיה. מה שלא נקבל, הוא שארגון בלתי חוקי או ארגון שעוסק בעבודה פלילית יקבל מימון. אבל חברה אזרחית תוססת שדנה בסוגיות ומשתפת פעולה ויש לה קשרים מעבר לים – זה עניין שבהחלט תומכים בו בגרמניה. כשגרירה אני רואה שיתוף פעולה בין ישראל וגרמניה בפרויקטים בתחומים שונים, שמתרחשים בלי שאני כגורם רשמי מעורבת בהם"

 

 

 

תגובה של דוד בדין:

אונר"א  אוייב השלום

שגרירת גרמניה בישראל סוזנה ואזום־ריינר התראיינה לכתבת המדינית של העיתון הודיה כריש

במהלך הראיון טענה כי הגרמנים "תומכים בכל יוזמה המביאה יציבות למזרח התיכון ובטחון לישראל".

עוד טענה, "אנחנו משוכנעים בכך ואנחנו עוקבים מקרוב אחר כל מה שנעשה בכסף שלנו... כל ניסיון להשתמש במימון להסתה או לשיח שנאה, פשוט לא יקרה".

אלא שהמציאות בבתי הספר באונר"א שפועלים גם באמצעות הכספים הגרמנים מראה אחרת. הגרמנים, שהסכום אותו הם מעבירים לאונר"א עומד על 177 מיליון דולרים, מכירים כמונו את חוסר ההכרה במדינת ישראל, את הדמוניזציה כלפי הישות הציונות, את השהידים המוצגים כגיבורים.

כמי שתדרך לא פעם את הנציגים הרשמיים מגרמניה אין אלא לקבוע, גרמניה יודעת ושותקת.

הראיון שהתקיים עם השגרירה הגרמנית הוא חשוב, יש בו כדי לחשוף לנו הישראלים את האמת הכואבת. כולם מתרגשים מהשלום עם מדינות רחוקות, אלא שיש לזכור כי לצד המדינות הרחוקות יש גם את מי שממש מעבר לגדר, בעזה ובתחומי הרשות הפלסטינית, שם השלום מתרחק ודווקא הם כפי שהוכיחה המציאות יכולים בקלות לפגוע ולהזיק לנו

במקום לחנך את שכננו לחיות לצדנו, מחנכים אותם להילחם נגדנו. בתי הספר של אונר"א זוכים למימון ממדינות אירופה ומדינות ערביות, בשל כך עלתה השאלה על הפיקוח הגרמני לחומר הנלמד. השגרירה מצידה טענה כי "הם עוקבים מקרוב" ובהמשך כי "שיח הסתה או שנאה לא יקרה".

מזה ארבע שנים שצוותים של 'מרכז בדין' בקשר עם השגרירות הגרמנית בישראל זאת מתוך מטרה להציף לפניהם את ממצאי המחקרים של המכון. בספר הלימוד של השפה הערבית בו משתמשים בכיתות ה' נכתב "דלאל אלמוגרבי שציירה במאבקה תמונה של קריאת תגר וגבורה שהפכו את זכרה לנצחי בלבותנו ומוחותינו. הטקסט שלפנינו מדבר על היבט של דרך מאבקה".

דלאל שזוכה להלל בספר היא מפקדת החוליה שהגיחה במרץ 1978 מהים רצחה צלמת ולאחר מכן עוד 35 ישראלים באוטובוס, 12 מהם ילדים. את הספר הזה ובכלל זה תמונתה המעטרת של דלאל הצגנו לנציגים גרמנים רשמיים, דבר לא נעשה. בספר לחינוך אסלאמי של כיתות ה' מוצגים היהודים כמי שביקשו לרצוח את שליחו של האל מוחמד ""הבה נצפה בסרטון הווידאו מתוך הדיסק המצ"ב על ניסיונם של היהודים להרוג את שליח האל מוחמד" גם בשכבות גיל אחרות מסע הדמוניזציה ממשיך "הציונים השתיתו את ישותם על טרור, השמדה ]איבאדה[ וקולוניאליזם ]איסתיעמאר[. נסביר זאת." הציטוט הזה הוא מתוך ספר לימוד השפה הערבית- מסלול אקדמי לכיתות י'. גם את הציטוטים האלה הבאנו בפני הנציגים הגרמנים

לפני ארבעה עשר חודשים יצאנו לגרמניה יחד עם נציגים ממכון ויזנטל על מנת לתדרך את משרד החוץ הגרמני. תדרוך דומה קיבלו אנשי לשכתה של הקנצלרית מרקל.

כיצד אם כן יכולה לטעון השגרירה הגרמנית כי להם לא ידוע על הסתה? כיצד יכולה לטעון שהם מבקשים להביא בטחון לישראל ובאותה העת להמשיך לממן את ספרי הלימוד שמחנכים דור נוסף על שנאת יהודים וישראל? יש לומר לשגרירה הגרמנית כי שמבקש  את טובתה של ישראל, את יציבות המזרח התיכון בודק היטב מה הוא מוציא תחת ידו. אסור לה לגרמניה להתנער מהאחריות, היא הרי שמה כסף עבור מערכת החינוך של אונר"א.

היא יכולה גם להודיע ולהבהיר כי הסתה, חינוך לשנאה, חוסר הכרה במדינת ישראל יובילו לעצירת הכספים לארגון אונר"א בדיוק כפי שנהגה ארה"ב. כמי שהיה מעורב בעבר ומעורב בהווה בקשר עם נציגים גרמנים רשמיים אני קובע שהם יודעים על ההסתה ושותקים, שתחת ידם גדל עוד דור שמתחנך לשנאת היהודים ושנאת ישראל.

הכותב הוא מנהל מרכז בדין – לחקר מדיניות המזרח התיכון

 

 



 
 

Israel Resource News Agency  /  CENTER FOR NEAR EAST POLICY RESEARCH Ltd
POB 71098, Beit Agron International Press Center, 37 Hillel Street, Jerusalem 94581 Israel
Tel. (+972-2) 623 6368 or cell phone (+972-54) 722-2661
IsraelNewsInvestigations@gmail.com

© All rights reserved

בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com