דף הבית >> נושאים לתחקיר >> אונר"א >> עקב השחיתות באונר"א: הולנד הצטרפה לשווייץ בהקפאת הסיוע
 

עקב השחיתות באונר"א: הולנד הצטרפה לשווייץ בהקפאת הסיוע

קמפיין ישראלי מבקש להתנות את חידוש המנדט של סוכנות הפליטים בשקיפות לגבי המיליארדים שהיא מקבלת

בעקבות הדו"ח הפנימי החסוי שפורסם השבוע ברשת אל־ג'זירה, החושף שחיתות בקרב מנהלי אונר"א, הודיעה הולנד שלשום כי היא משעה את הסיוע הכספי שלה לארגון, בסך 13 מיליון אירו, "עד שיתקבלו תשובות" לגבי השחיתות החמורה. בכך מצטרפת הולנד לשווייץ, שהקפיאה אף היא את המימון.

בהודעה של ההולנדים נאמר שהם מביעים "דאגה עמוקה", ודורשים הבהרות לגבי הפרטים שהתגלו בנוגע להתנהלות ראשי סוכנות הפליטים. בתגובה צייץ שליח הבית הלבן ג'ייסון גרינבלט כי הוא מעודד את כל המדינות התורמות לאונר"א לדרוש "שקיפות וחקירה מהירה לבדיקת האמת".

רק לפני שנה טענו ההולנדים כי הם בטוחים לחלוטין ביעדי הכספים שהם תורמים לאונר"א, במענה לשאלת "המרכז לחקר המזרח התיכון" ששלח מכתבים ל־46 המדינות התורמות ותהה כיצד הן מוודאות שהכסף אכן משמש למטרות הומניטריות, ולא נשאב אל גורמי פשע או טרור. "כולן, מלבד שווייץ, השיבו לנו כי הן סומכות על השקיפות של אונר"א. מכתב המענה של הולנד היה חריף במיוחד", אומר דוד בדין, יו"ר המרכז. במענה ההולנדי צוין, בין השאר, כי לאונר"א יש מכניזם קפדני המוודא את אכיפת החוקים, וכולל בדיקות פעמיים בשנה.

צילום: AFP
פעיל אונר"א ברצעות עזה, בשבוע שעבר. צילום: AFP

בפני הארגון של בדין ניצב כעת תאריך יעד: בספטמבר יפוג המנדט של אונר"א, והעצרת הכללית של האו"ם תתבקש להצביע על חידושו, כפי שנעשה אחת לחמש שנים מאז ייסוד אונר"א ב־1949. בדין עמל כבר כמה חודשים על ניסיון לעורר קמפיין דיפלומטי המבקש כי במסגרת המנדט המחודש, תידרש מהארגון שקיפות מלאה לגבי אופן השימוש במיליארדים שהוא מקבל ממדינות העולם. כעת מקווה בדין כי הדו"ח שנחשף השבוע ייתן משנה תוקף לדרישה.

בדו"ח בן עשרת העמודים, המתבסס על עדויותיהם של עשרות עובדי עבר והווה בסוכנות, הם מאשימים את "המעגל הפנימי" של מנהלי הארגון בניצול לרעה של המשאבים שהגיעו לידיהם וביצירת סביבת עבודה "רעילה". לפי נציגי אל־ג'זירה, המקור שמסר את הדו"ח לידיהם אמר להם שהוא עושה זאת לאחר שנואש מכך שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש יפעל בנוגע למידע שנשלח אליו כבר בדצמבר. מהאו"ם נמסר לאנשי הרשת בתגובה כי הדו"ח אכן הגיע, וכי הדברים עדיין בבדיקה.

רבות מהטענות בדו"ח מופנות כלפי ההתנהלות של מזכ"ל אונר"א פייר קרנבול. לדברי העובדים, הוא והיועצת הבכירה שלו, מריה מוחמדי, שהקשר ביניהם "היה מעבר למקצועי", הרבו לטוס יחד, ובניגוד לכללים הוא שדרג את טיסותיה למחלקת עסקים, כדי שתשב לצידו. לפי הדו"ח, ראשי הארגון ניצלו את הקיצוץ האמריקני הניכר במימון ב־2018, ולאחר מכן את הפסקתו המלאה, כדי לחרוג עוד מהכללים, למשל בכל הנוגע לנסיעות בעולם.

הקיצוץ האמריקני אכן הביא את הסוכנות לצאת בקיץ אשתקד במסע התרמה אינטנסיבי במיוחד, שטען כי אם מדינות אחרות לא יכסו את הבור שנוצר בתקציב הארגון, לא תוכל שנת הלימודים בעזה להיפתח כסדרה.

אונר"א היא סוכנות או"ם ייעודית לסיוע אך ורק לפליטים פלסטינים. בניגוד לארגוני טיפול אחרים בפליטים, אונר"א משמר את מעמד הפליטות גם לצאצאי הפליטים שלכאורה נאלצו להיעקר מבתיהם בישראל ב־1948. לפי נתוני הארגון, "הוא תרם ותורם לרווחתם ולפיתוחם האנושי של ארבעה דורות של פליטים פלסטינים". בעת הקמת הארגון היו אלה לפי הטענה כ־750 אלף איש, וכיום טוען הארגון באתר האינטרנט שלו כי הוא מטפל ב־5 מיליוני פליטים ובצאצאיהם. לאורך השנים הואשמה סוכנות הפליטים בסיוע לפעולות טרור ולאלימות נגד ישראל.

https://www.makorrishon.co.il/news/160557/
 






 
 

Israel Resource News Agency  /  CENTER FOR NEAR EAST POLICY RESEARCH Ltd
POB 71098, Beit Agron International Press Center, 37 Hillel Street, Jerusalem 94581 Israel
Tel. (+972-2) 623 6368 or cell phone (+972-54) 722-2661
IsraelNewsInvestigations@gmail.com

© All rights reserved

בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com