דף הבית >> נושאים לתחקיר >> נושאים נוספים >> ? מיהו מנסור עבאס

? מיהו מנסור עבאס‬
דוד בדין
 
 
 

למנסור עבאס יש 2 אתרים, האחד נקרא אוהבידר ' מנסור עבאס[1]והשני אתר הרשמי שלו כמנהיג הרשימה המאוחדת[2]. בעודאתר אוהבי מנסור עבאס עוסק בירושלים ובעיקר מסגד אל-אקסא, אתר הרשימה המאוחדת עוסקבמה שמציק לערביי ישראל.

הנוסחה של "אוהבי ... " מקובלבקרב אישים מן הזרם האיסלאמי בעולם הערבי, למשל: אתר תומכי סובחי טופיילי בלבנון.[3] אםאישיות איסלאמית רוצה להעביר מסר בעייתי בנסיבות מסויימות- היא "מרחיקה אתעדותה", כדי שלא להסתבך. בעניין שיח' סובחי טופיילי – הביקורת שמתח עלמעורבות חיזבאללה במלחמה בסוריה.   מכאן,שהצורך לפרסם עמדות בעניין אל-אקסא שלא מתאימות לנרטיב של מנסור עבאס  בבחירות – התכנים פורסמו באתר האוהבים, ולאבאתר הישיר. 

ערב הרמדאן עסק אתר אוהבי דר' מנסור עבאסבטיפוח הניקיון והכשרת המסגדים לתפילות ההמוניות, ממש כמו מנהיג הפלג הצפוני, ראידסלאח, אבל בניגוד לראיד סלאח, התנועה האיסלאמית הדרומית עבדה בתיאום מלא עם הווקף,ולא בהתגרות מולו.

יש לציין כי בעוד האתר הרשמי של מנסור עבאסדיבר הרבה על צורכי הבדווים בנגב, והדגיש כי "הנגב ראשון – א-נקב אוולן"[4] ועלבעיות המשולש והגליל, הרי אתר אוהבי מנסור עבאס הדגיש כי "ירושליםתחילה" – "אל-קודס אוולן".

ערב הרמדאן פרסם אתר אוהבי דר' מנסור עבאסאת הדברים האלה:

ותר מ-10 אלף משתתפים בקייטנה בירושליםשאורגנה לראשונה על ידי התנועה האיסלאמית *

למעלה מ-10 אלף גברים, נשים וטף מבני עמנומן "הפנים הפלסטיני"  השתתפובשבת במחנה ירושלים תחילה, שאורגן השנה ה-12 ברציפות על ידי התנועה האיסלאמיתבפנים הפלסטיני יחד עם עמותת אל אקצא לטיפול ב(נכסי) ווקף  והמקומות הקדושים, ומספר רב של מוסדות התנועה.  

השנה, המחנה שם לו למטרה, תחת כותרת"החזקת המעמד וההתבססות′′ . להכין את המסגד המבורך, חצרותיו מקומות התפילהשלו וסביבתו לקבל את המתפללים בחודש רמדאן המבורך לחזק את אנשינו בירושליםושכונותיה הערביות וסביבותיה, לחזק את תנועת המסחר והכלכלה הירושלמית בעיקר בעירהעתיקה אחרי הסגרים של הקורונה.

ועל פי מה שמסר מוחמד נופל, מנהל פרוייקטיםבאגודת אל-אקסא, נערכו במחנה הרבה סדנאות בתוך אל-אקסא, בעיר העתיקה, ושכונותירושלים. כמו ניקוי מקומות התפילה, רחבת אל-אקסא המבורך, ניכוש העשבים, ניקויהמעברים של בית הקברות יוסופיה, שיקום כמה מן הבתים בוואדי ג'וז, ושיקום רחוב אאלסנדוקה ליד שער האריות ומסירת משלוחים רפואיים לבית החולים מקאסד, וסדנאות תרבותלילדים.

אחכ בתום הפעילויות אורגנה בתוך המסגדהדרומי (כלומר אל-אקסא המקורי לעומת כיפת הסלע שהפכה מסגד לנשים) אחרי תפילתהצהרים מסיבת סיום שהשתתף בו השיח' חמאד אבו דעאבס, ראש התנועה האיסלאמית, השיח'עומר על-כיסוואני, מנהל מסגד אל-אקסא המבורך, השיח' ספוות פריג', סגן ראש התנועההאיסלאמית ויור אגודת אל-אקסא[5],וחברי הכנסת של הרשימה הערבית המאוחדת וגאזי עיסא.

שיח' כיסוואני הדגיש את הפעילות של אגודתאל-אקסא במשך השנה וכי עמנו ב"הפנים" שומרים על השבועה למסגד אל-אקסאולתושבי ירושלים , לחיזוקם וביסוסם ותמיכה במאבקם.

השיח' ספוות פריג' הודה לכל המשתתפים שלפרוייקט שיירות אל אקסא והתנועה האיסלאמית מן הערים הערביות שהובילו 136 אוטובוסיםמן הגליל, המשולש וההנגב, וערי החוף שהשתתפו במחנה."

כלומר: התנועה האיסלאמית הדרומית חותרתלמלא את החלל הריק השלטוני של ישראל והרשות הפלסטינית כאחד.

יש לציין את שיתוף הפעולה ההדוק בין התנועההאיסלאמית הדרומית לבין ראשי הווקף, כמו שיח' עומר כסוואני, מן הבולטים בהתנגשויותעם כוחות המשטרה בהר הבית[6], ומןהבולטים בקריאה לאיסלאם העולמי להתערב להצלת מסגד אל-אקסא.[7]

כאשר בוחנים את הדרישות לגבי ישראל, הרימנסור עבאס מדבר בלשון של אולטימטום. אם לא ייענו כל הדרישות שלנו לגבי הבדוויםבנגב, הרי לא נמליץ (על נתניהו) ולא נתמוך בו.[8]

 

לסיכום: מי שחשב שמנסור עבאס ויתר עלהאג'נדה האיסלאמיסטית לטובת האג'נדה האזרחית – שיחשוב שוב. לא רק שהוא לא ויתר עלאל אקסא וירושלים, אלא בחסות הנרטיב האזרחי הוא מבקש לתקוע יתד בהר הבית, וגםהדרישות בעניינים האזרחיים – לפחות עד רגע זה הם בלתי מתפשרות. הוא לא אומר שישאויתן על הדרישות, אלא שהוא רוצה את מימושם.

 

 

image.png

 

 

עבאס – 03.05

*ח"כ מנסור עבאס*
*
النائبد. منصور عباس*

*ערבית אחרי עברית*

*זו עמדתי בערבית ובעברית, ויהיה ברור לכולם היום ובכל יום, ולאורך כל הדרך*

יש מי שמנסה לעורר מהומה על הצהרתי האחרונה לאחת מכלי התקשורת. לכן, אני מצרף אתההצהרה שלי במדויק: " כמי שניסח חזון רע״מ, חזון של שלום וביטחון הדדי,שותפות וסובלנות בין העמים, אני מתנגד חד משמעית לכל פגיעה בחפים מפשע וקורא לשמורעל חיי אדם ולתת תקוה שאפשר לחיות ביחד בשלום".

ואם עמדתי ומה שאני מאמין בו אינם ברורים דיו, אחזור ואדגיש:
ראשית: אני אדם מאמין בסובלנות, בשלום ובדרכי שלום כאמצעים להשגת פתרונות מדינייםולהתמודד עם משברים וסוגיות טעונות , ואינני מאמין בשום דרך אחרת .

כבר דחיתי את כל מעשה של אלימות ופגיעה בחפים משפע ואני עדיין דוחה אותם ובכל דרך,לא רק עכשיו, אלא גם לפני שהכרתי את הכנסת.

סובלנות ושלום בין אנשים ועמים הם דרכי, ומאז ותמיד אני פועל לפייס בין אנשים בכלדרך חוקית ללא מריבות וללא מלחמות גם בתוך החברה הערבית.  זו הייתה הדרך שליולכן קיבלתי על עצמי את האחריות לפתרון בעיית האלימות בחברה הערבית, ועד היום אנימאמין בצורך להוקיע כל מעשה אלימות בקרב בני אדם.

שנית: כבר שנים ואני מוכר כאדם עם עקרונות וערכים אלו, ואינני מחפש לגיטימציהמאיש, ולא מחפש אישור או הסכמה מכל אדם שהוא, ערבי או יהודי.

שלישית: לעולם לא אהיה פופוליסט, לא אפשרתי ולא אאפשר למישהו להשתמש בשמי לצורךהפופוליזם שלו , ולא אהיה חלק מהשיח הפופוליסטי הגזעני הקורא לפילוג והדרה ושנאה,ואמשיך להחזיק בדעות שלי ולהיאבק על האני מאמין שלי, לא אשנה את דרכי ולא את תפישתעולמי.

מה שאני כותב כאן זה מה שהאמנתי בו מאז ותמיד, ואני מבקש מכולם לשנן, לשמור ולגזוראת דבריי, כי זו תהיה התשובה הקבועה שלי, ולא משנה איך ישתנו הימים והנסיבות.

*
هذاموقفي بالعربية والعبرية وليكن واضحًا للجميع على طول الطريق اليوم وكلّ يوم*

هناكمن يحاول المزاودة وإثارة ضجة حول تصريحي الأخير الذي أدليت به اليوم لإحدى وسائلالإعلام العبرية وهو ما يلي: "بصفتي من صاغ رؤية القائمة العربيةالموحدة، وهي رؤية تحقيق السلام والأمن المتبادل والشراكة والتسامح بين الشعوب،أعارض بشكل قاطع أي ضرر يلحق بالأبرياء وأدعو إلى الحفاظ على الحياة البشريةوإعطاء الأمل في أن نتمكن من العيش معًا في سلام".

فإذالم يكن موقفي هذا وما أؤمن به واضحًا بما فيه الكفاية للبعض فإنني أعود وأؤكد:

أوّلًاأنا رجل أؤمن بالتسامح والسلام وبالطرقالسلمية للتوصل للحلول السياسية والتعايش ولا أؤمن بجدوى أي طريقة أخرى خارجة عنالإطار السلمي للتعامل مع الأمورلقد نبذت العنف وما زلت أنبذه على طول الطريق، ليس الآنفقط، بل من قبل أن تعرّفت على الكنيستفالتسامح والسلام طريقي، وأحاول دائمًا الإصلاح بكلّالطرق الشرعيّة والسلميّة، هذا كان مساري في مجتمعي، ولطالما أصلحت بين الناس، وقدحملت ملفّ العنف في مجتمعنا العربي وما زلت، إيمانًا منّي بضرورة نبذ العنف بينالناس جميعًا.

ثانيًامبادئي وقيمي هذه معروفة عنّي ولا أنتظرشرعيّة من أحد، ولا موافقة أو مباركة عليها من أيّ طرف كان (عربيًّا أو يهوديًّا).

ثالثًالن أكون يومًا من الأياّم شعبويًّا، لمولن أسمح لشخص ما أن يستخدمني لشعبويته أو كجزء من الخطاب الشعبوي العنصري الداعيللانقسام والإقصاء والكراهية، سأستمر بقناعاتي ولن أغيّر طريقي وطريقتي.

ماقلته أعلاه هو ما أؤمن به، وما سأستمرّ به على طول الطريق، وأرجو من الجميع حفظ ماكتبته اليوم لأنّ هذا سيكون إجابتي الدائمة على مثل هذه المواضيع مهما تغيّرتالأيام وتبدّلت الأحوال.

 

 

 

 

 

(1) ‏_____ ____ - Mansour Abbas‏ - פוסטים _ Facebook and 4 more pages - Per.. 2021-05-09 at 8.21.02 AM

 

מנסור עבאס – אל אקסא המבורך קוו אדום. הזכות שלנו בו היא זכות מוחלטת, וההתקפה על קדושתו ועל המתפללים – אנו מסרבים לקבל זאת, ומגנים את זה.

החובה שלנו היא להגן את מסגד , החובה של כולנו, בכל החזיתות, ומעל כלבימה, הרשימה המאוחדת וציריה, ואני בראשם ... נושאים בנאמנות את דאגות ובעיותהחברה הערבית.. וכמו כן לא נחסוך מאמץ בהגנת מסגד אל אקסא המבורך וממקומנו הפוליטיהפרלמנטרי לא נרשה בשום תנאי שהקודש יופר או שיתקפו אותו כי זכות המוסלמים עליוהיא מלאה.

 

 

 

[5]جمعية الأقصى في الداخل الفلسطيني.. ملاذ فقراء القدس وبهجة أطفالها(aljazeera.net)  על פעילות אגודת אל-אקסא אתר אל ג'זירה. פעילות אזרחית רחבה ביותר,מעין משרד רווחה. יש לשים לב לענן "השיירות" זה מושג של האחים המוסלמים,כמו שיירות הטוב בירדן, או השיירות של תורכיה להציל את עזה שמרמרה הייתה ספינתהדגל.  המושג "שיירות הטוב"עדיין קיים ברצועת עזה. اسرائيل تزعمخلية لحماس تدير جمعية خيرية لتمويل نشاطاتها في الضفة صوت فتح الإخباري(fateh-voice.net)




 
 

Israel Resource News Agency  /  CENTER FOR NEAR EAST POLICY RESEARCH Ltd
POB 71098, Beit Agron International Press Center, 37 Hillel Street, Jerusalem 94581 Israel
Tel. (+972-2) 623 6368 or cell phone (+972-54) 722-2661
IsraelNewsInvestigations@gmail.com

© All rights reserved

בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com