דף הבית >> נושאים לתחקיר >> נושאים נוספים >> ברית לא קדושה
נושאים נוספים
רה"מ, האם תדרוש ביטול קרן הפיצוי למחבלים?
חמאס בע"מ - תעשיית הכסף שמאחורי הטרור
התחקיר שחשף את האמת
"הצדק" שלו - ההרס שלנו
תקדים עמוס קינן: סירוב פקודה להריסת בתים
לא עניינם הפרטי של המתנחלים
ברית לא קדושה
כיצד התחילה השמועה על "הרעב בעזה"?
שאלות לדוברי השרים שלא זכו למענה
שליח עם רקורד מפוקפק
שהידה אמריקאית
"ההסברה - קרב בו ננצח בנקודות"
אין שום התחייבות מארה"ב
יוזמה ערבית לשלום: הכל מבוסס על "זכות השיבה"
קרי שב לישראל עם תגבורת יהודית
ברית לא קדושה
דוד בדין
על הקשר של הנשיא פרס עם ארגון ג'יי סטריט - הלובי האנטי-ישראלי בוושינגטון. האם נשיא המדינה חותר תחת מדיניות הממשלה     הנבחרת?  
  באוקטובר 2009 סיקרה סוכנות ידיעות מקור ישראלי את כנס היסוד של ארגון ג'יי סטריט, שפועל בוושינגטון בשיתוף עם הלובי הערבי בגבעת הקפיטול נגד מדיניות ישראל. ארבעה מתוך שבעת הדיונים בכנס נוהלו על-ידי בכירים של מרכז פרס לשלום, ובמהלכם הופץ מכתב מאת נשיא המדינה שבירך את המשתתפים על "שאיפת השלום" שלהם.

למחרת הפיץ ג'יי סטריט את המכתב בקרב חברי קונגרס ופקידי משרד החוץ האמריקני. אחד הבכירים של הארגון הכריז בתקשורת: "זה לא חשוב ששגריר ישראל בארה"ב מייקל אורן קיבל הוראה להחרים את הכינוס. הנשיא יותר חשוב מכל פקיד במשרד החוץ הישראלי".

הסיפור חזר על עצמו בכינוס השני של ארגון ג'יי סטריט שהתקיים בוושינגטון בסוף פברואר. הנשיא פרס שיגר שוב מכתב ברכה, בתאריך 26.2.2011. מועד זה היה בעל משמעות. היה זה יום אחד לאחר שג'יי סטריט שיגר נציגים לבית הלבן, למשרד החוץ האמריקני ולקונגרס, בדרישה לא להטיל וטו על הצעת אש"ף במועצת ביטחון לגנות את ישראל על המשך בנייתה ביו"ש ובירושלים. בכיר בבית הלבן אמר לי לאחר מכן שהוא לא הבין כיצד נשיא המדינה נתן את ברכתו לג'יי סטריט לאחר תמיכתו בהצעת הגינוי.
הערכה סותרת

בהמשך המכתב של פרס לג'יי סטריט, העריך הנשיא כי "הפערים בין ישראל לבין הרש"פ הם קטנים וניתנים לגישור". רון פונדק, יו"ר "מרכז פרס לשלום", צוטט כאומר: "פרס מאמין בכיוון אחד וממשלת ישראל מאמינה בכיוון אחר. פרס הוא איש שמאמין במרדף אחר השלום בכל דרך בעוד הממשלה נוקטת צעדים לכיוון ההפוך". פונדק סיכם ש"ממשלת ישראל עושה הכול כדי לסכל כל אפשרות של הסכם שלום ויש קונפליקט בין שתי גישות שונות". עוד הוא הוסיף ש"מרכז פרס לשלום תומך בפעילות של ג'יי סטריט", ואף אישר כי "מרכז פרס הוא אחד הארגונים שנותן חסות לג'יי סטריט".

שמעון פרס שימש כיו"ר הראשון של מרכז פרס לשלום והוא רשום כמייסד הפעיל שלו. על-פי דוחות שהוגשו לרשם העמותות של משרד המשפטים, מייסדים פעילים אחרים של מרכז פרס לשלום הם אורי סביר, אבי גיל, ח"כ יצחק הרצוג, צביה ולדן (בתו של פרס), עליזה גורן ומשה שליט. על-פי הדוח מ-2009, היתרה של הארגון בסוף השנה הייתה 86,948,971 שקלים. את רוב תרומותיו מקבל מרכז פרס לשלום מממשלות זרות שמעוניינות לקדם את התהליך המדיני - לפי דרכן כמובן.

הערכת הנשיא ולפיה "הפערים בין ישראל לבין הרש"פ הם קטנים וניתנים לגישור" נכתבה באותו שבוע שבו צוות בכיר של מ"מ ראש הממשלה, משה יעלון, הודיע לתקשורת שמגמת ההסתה של הרש"פ בתקשורת ובחינוך הגיעה למימדים בלתי נסבלים ושהמשך תהליך המדיני יהיה תלוי בקיום הדרישה של ממשלת ישראל מהרש"פ להפסיק זאת באופן מוחלט. בין העקרונות הנלמדים בספרי הלימוד של הרש"פ, לפי הנתונים שהצוות הציג, מצויים הטיעונים הבאים: היהודים הם זרים ואין להם שום זכות בפלשתין; ליהודים אופי מפוקפק ורצחני; שחרור פלשתין אינו מוגבל לשחרור הגדה ועזה בלבד. כן ישנם דברי הלל לג'יהאד ול'מות הקדושים' ועידוד פעולות טרור נגד ישראל. לכך מתווספות האשמות פרועות על חלקה של ישראל בתחלואי החברה הפלשתינית.

הבאתי ללשכת הדובר של הנשיא את התרגומים של ספרי הלימוד של הרש"פ וביקשתי הסבר לעמדתו הסותרת של פרס. דובר הנשיא הגיב בטענה שאין הוא יכול לקבל אישור מנשיא המדינה באשר לקבלת ספרי הלימוד של הרש"פ. אציין שהשאלה הזו נשלחה ללשכתו של הדובר בכל שבוע במשך שלושת החודשים האחרונים, אך הדובר עדיין לא זכה לתגובה מאת הנשיא.

חתירה תחת הממשלה

בינתיים, הקשר של נשיא המדינה עם ג'יי סטריט נמשך. לפני שבועיים, טרם פגישתה עם המנהיגות של הרשות הפלשתינית, נפגשה משלחת של ג'יי סטריט עם פרס. ג'רמי בן עמי, מייסד ג'יי סטריט והעומד בראשו, אמר בתום הפגישות שהוא מתכנן ליזום מהלכים בגבעת הקפיטול שיעזרו לעמדות הרש"פ.

בוועידת הנשיא המתוכננת ל-23-20 ביוני, ג'רמי בן עמי יקבל מעמד כמשתתף בכיר. הדוברת של ועידת הנשיא אמרה למקור ראשון שנשיא המדינה לא היה מעורב אישית בתכנון התוכנית ובבחירת המרצים, אך בדיקת התוכנית מלמדת שהאדם שממונה על התוכן הוא אבי גיל, עוזר נאמן של נשיא המדינה, וכאמור אחד המייסדים וחבר ועדת ההיגוי של "מרכז פרס לשלום". לאחר ש'מקור ראשון' הצביע על כך שאין נציג של יישובי יו"ש בתוכנית של ועידת הנשיא, הוזמן יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, להופיע יחד עם ג'רמי בן עמי.

בתכתובת הפנימית באתר של ג'יי סטריט מבליט מר בן עמי את הזמנתו להשתתף בוועידת הנשיא המתקרבת. אין כל צל של ספק שהשתתפות ג'יי סטריט בוועידה תקנה לו מעמד מיוחד בוושינגטון. בכירים בארגונים יהודיים בארה"ב הביעו מחאה חריפה על הזמנה זו בפני נשיא המדינה.

ועוד באשר לעמדותיו המדיניות של פרס. מיד לאחר ההודעה על שיתוף פעולה רשמי בין פת"ח לחמאס התבטא נשיא המדינה בחריפות נגד ההסכם, אך במהלך חודש מאי הוא צוטט בהרחבה בעיתונות הזרה באומרו: "ניתן למצוא דרך עם הרש"פ במצב הנוכחי".

אמרה זו מזוהה עם המסר ששלח ג'יי סטריט בידי נציגיו אל הקונגרס, משרד החוץ האמריקני והבית הלבן, ולפיו על ישראל לפתוח במשא-ומתן עם הרשות הפלשתינית ללא תנאים. זאת, בניגוד לדרישה שהועלתה בכנס של איפא"ק בסוף חודש מאי, ולפיה על המשתתפים לדפוק על דלתות חברי הקונגרס עם מסר אחד ברור: אין ולא יהיה שלום כל עוד הרשות הפלשתינית משתפת פעולה עם ארגון חמאס, המוגדר כארגון טרור ע"י הממשל האמריקני.

מקור ראשון שיגר מכתב ללשכת ראש הממשלה וביקש תגובה להתנהלות הנשיא החותרת לכאורה נגד מדיניות ממשלת ישראל. דובר ראש הממשלה הגיב במכתב תקיף ומנומס: "יש שיתוף פעולה והערכה הדדית בין ראש הממשלה ונשיא המדינה".


לובי אנטי-ישראלי

ארגון ג'יי סטריט איננו רק מבקר את המדיניות הישראלית אלא פועל כלובי נגד מדינת ישראל במסדרונות הממשל והקונגרס בוושינגטון ובארגונים היהודיים המוכרים. להלן מספר דוגמאות הממחישות זאת:
  • הוועדה הפוליטית של ג'יי סטריט מקבלת כספים מאת עורכת הדין של שגרירות סעודיה.
  • אחרי שנתיים של הכחשות, ג'יי סטריט נאלצה להודות שאכן היא מקבלת כסף מאישיות אנטי ישראלית מובהקת, ג'ורג' סורוס.
  • ג'י סטריט שיתפה פעולה עם הלובי האירני (NIAC) בוושינגטון כדי להתנגד ליוזמת הקונגרס לכפות חרם על אירן. כאשר מנכ"ל ג'יי סטריט הופיע בכנסת הוא דיווח שג'יי סטריט מעולם לא התנגדה ליוזמת החרם על אירן.
  • ג'יי סטריט קיבלה תרומות גדולות מאת אחד מאנשי ההנהלה של NIAC.
  • ג'יי סטריט קיבלה עשרות אלפי דולרים מאת אחד המנהיגים של הקהילה הערבית האמריקנית בשם ריצ'רד אבדו. היחסים בין ג'יי סטריט ובין המכון האמריקני הערבי הדוקים מאוד.
  • ג'יי סטריט קיבלה תרומות מאת אזרח אמריקני ממוצא טורקי בשם מחמט סלבי משיקגו, אדם שהפיק סרט אנטישמי ואנטי אמריקני בולט.
  •  ג'יי סטריט נותנת חסות למנכ"ל אונר"א לשעבר, ג'ון גינג, שמפיץ האשמות כבדות משקל נגד ישראל ומצדד בעמדה הפלשתינית של זכות השיבה. לפני שנה הביאה ג'יי סטריט חברי קונגרס אמריקנים לישראל בשיתוף פעולה עם ארגון נוצרי שתומך בחרם על מוצרים מישראל הצוות של ג'יי סטריט עזר לשופט ריצ'רד גולדסטון להופיע בגבעת הקפיטול וארגן עבורו פגישות עם אנשי הקונגרס והממשל. אחד מאנשי ההנהלה של ג'יי סטריט אף כתב מכתב תמיכה בו לאנשי הקונגרס.
  • לפחות שבעה פקידים לשעבר ממשרד החוץ האמריקני שלהם עמדות אנטי ישראליות יושבים בהנהלה של ג'יי סטריט או נמנים על התורמים הגדולים שלה.
  •  דניאל לוי, שיסד את ג'יי סטריט יחד עם ג'רמי בן עמי, הביע בכמה ראיונות בתקשורת את דעתו שלפיה הקמת מדינת ישראל הייתה טעות. לוי הוא אחד המגנים העקביים של השופט גולדסטון.
  •  בכנס של ג'יי סטריט שנערך בחודש פברואר, הלובי למען חרם על מוצרי ישראל ניהל את אחד הדיונים החשובים בכנס בינואר, סניף ג'יי סטריט בירושלים יזם ערב למען סרבני פקודה בצה"ל. במארס, ג'יי סטריט ניסה להשפיע על הקונגרס האמריקני במטרה שלא יתמוך בהצעה הקוראת לגנות את ההסתה הפרועה במערכת החינוך ובמערכת התקשורת של הרשות הפלשתינית.
  •  לאחר נאום אובמה, ג'יי סטריט הקימה לובי בקונגרס לקידום העמדות שהציג הנשיא.
 
 

Israel Resource News Agency  /  CENTER FOR NEAR EAST POLICY RESEARCH Ltd
POB 71098, Beit Agron International Press Center, 37 Hillel Street, Jerusalem 94581 Israel
Tel. (+972-2) 623 6368 or cell phone (+972-54) 722-2661
IsraelNewsInvestigations@gmail.com

© All rights reserved

בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com