דף הבית >> נושאים לתחקיר >> אונר"א >> אונר"א מרימה ידיים אבל המתפ"ש מדווח שהיא מתאמצת
אונר"א מרימה ידיים אבל המתפ"ש מדווח שהיא מתאמצת 

כחודש לאחר שאונר"א הרימה ידיים בסוגיית ההסתה בספרי הלימוד הפלשתינים, ממשיכה ישראל להעניק צל"ש לאונר"א ולשבח את "מאמציה למנוע הסתה"

         
שערוריה: שלושה שבועות ויותר אחרי שאונר"א הודיעה רשמית על כך שהיא מרימה ידיים מול דרישת ישראל להפסיק את ההסתה בספרי הלימוד הפלשתינים שאונר"א מממנת, ואינה מתכוונת לשנות את תכני ספרי הלימוד – ממשיכה מדינת ישראל לפרסם ברבים כי "אונר"א עושה מאמצים כדי ליצור תוכנית לימודים מאוזנת, חיובית, עם ערכים אוניברסלים נטולי אלימות והסתה, לאחר ביקורת מכוונת הסוכנות".

גורמים בימין אומרים כי הפירסום השקרי באתר של מיפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), המעניק לכאורה צל"ש לאונר"א על מאמציו המוכחשים ע"י אונר"א עצמו, אינו מקרי. מאחורי השקר עומדת לכאורה כוונה ישראלית להציג את אונר"א באור מרוכך, כמי שכביכול מעוניינת להפסיק את ההסתה לג'יהאד ולהשמדת מדינת ישראל. זאת, על מנת לעודד את המדינות התורמות לאונר"א, שחלקן הקפיאו את תזרים המזומנים לאונר"א בשל תמיכתה בהסתה, לשוב ולחדשה, על בסיס יצירת הרושם הכוזב, ש"אונר"א עושה מאמצים" – אף שמאמצים אלה פסקו, כאמור, לפני 3 שבועות ויותר.

בהודעה רשמית שפירסמה אונר"א ב-17 באפריל השנה, על אודות פגישתם ברמאללה של הנציב הכללי של אונר"א פייר קאמבול, עם ראש הממשלה הפלשתיני רמי חמדאללה, נאמר בין היתר (התרגום מילולי): "ראש הממשלה והמפקח הכללי, סקרו גם את הנושא החשוב של תכנית הלימודים הנלמדת בבתי הספר של אונר"א... מר קאמבול הבהיר, כי בהתאם לנוהג מאז שנות החמישים, על בסיס הסכם עם אונסק"ו, אונר"א מלמדת בבתי הספר את תכניות הלימוד של המדינה המארחת. זה כולל את תוכנית הלימודים של הרשות הפלשתינית, והנציב הכללי הבהיר כי לאונר"א אין כל כוונה לשנות את הנוהג הזה".

עמדה זו של אונר"א, מנמקת ב"בהכרה מלאה [של אונר"א] בזכותם של התלמידים הפלשתינים ללמוד על זהותם, תולדותיהם ותרבותם".

למרות הנחרצות שבהודעת אונר"א מלפני 3 שבועות פלוס, המשיך המתפ"ש בפירסום הודעה מטעמו ובה נאמר כי "אונר"א עושה מאמצים כדי ליצור תוכנית לימודים מאוזנת, חיובית, עם ערכים אוניברסלים נטולי אלימות והסתה, לאחר ביקורת מכוונת הסוכנות". עם זאת מודה ההודעה כי "החמאס והרשות הפלשתינית מתנגדים בלהט למאמצים אלה ודורשים להמשיך את הסתה נגד ישראל - בשנת הלימודים, בספרי הלימוד ובחומרי לימוד אחרים". השבוע עדיין כיכבה הודעה זו, בשפה האנגלית, באתר המתפ"ש.

גורמים ישראליים טוענים כאמור כי מאחורי ניסוח זה, המציב בראש וראשונה את "מאמציה של אונר"א", עוד לפני הבאת ההתנגדות הפלשתינית לשינוי ספרי הלימוד, עומד נסיון ישראלי לסייע לאונר"א לשכנע את התורמות לחדש את ההזרמה למערכת הלימוד הפלשתינית.

"ההתבצרות הישראלית מאחורי השקר הזה בדבר מאמציה של אונר"א", אומר דוד בדין, מנהל המרכז לחקר מדיניות המזה"ת בירושלים, "מעוררת רושם, שלישראל יש עניין מיוחד לסייע לאונר"א ולהציגה באור מרוכך בסוגיית ספרי הלימוד שבהם מתחנכים התלמידים הפלשתינים יום יום במימון של אונר"א, לשחיטת יהודים כמצווה דתית, לג'יהאד, ולמחיקת ישראל מן המפה לשם הקמת פלשתין מן הים עד הנהר. אחרת קשה להסביר את אי הסרת הפירסום על התמתנות אונר"א כביכול".

ואכן, לידי 'מצב הרוח' הגיעה הודעת מייל פנימית שעליה חתום ראסל מילון, המקשר בין ממשלת קנדה לפרלמנט הקנדי, אשר נשלח לבכיר בקהילה היהודית בקנדה (שמו שמור במערכת אך נמחק מהצילום מטעמי הגנת פרטיותו). בתכתובת לבכיר היהודי מעתיק מילון את כל הודעת המתפ"ש, שפותחת כאמור במלים: "אונר"א עושה מאמצים כדי ליצור תוכנית לימודים מאוזנת" – ומתייחס לשקר הנבזי הזה כאל אמת עובדתית.

לדברי בדין נועד דוא"ל זה לשכנע את הקהילה היהודית  להסיר התנגדותה לחידוש מימון אונר"א ע"י ממשלת קנדה. מימון זה, בשיעור 30 מיליון דולר לשנה, הופסק ב-2009 בשל ההסתה בספרי הלימוד.

מן המתפ"ש נמסר בתגובה: "במסגרת פעילות מתפ"ש למול הקהילה הבינלאומית לסיוע הומניטרי בזירה הפלשתינית, פועלת היחידה להסרת תכנים מסיתים מספרי הלימוד של אונר"א ומפלטפורמות נוספות. בהתייחס לכתבה מתפ"ש תמשיך לפעול למול כלל הגורמים הרלוונטיים על מנת להפסיק את ההסתה נגד ישראל".
 
פורסם בשבועון 'מצב הרוח' גליון מס' 433,
מיום 12.5.17, בחתימת מנחם רהט
 

Israel Resource News Agency  /  CENTER FOR NEAR EAST POLICY RESEARCH Ltd
POB 71098, Beit Agron International Press Center, 37 Hillel Street, Jerusalem 94581 Israel
Tel. (+972-2) 623 6368 or cell phone (+972-54) 722-2661
IsraelNewsInvestigations@gmail.com

© All rights reserved

בניית אתרים | עיצוב אתרים | קידום אתרים | כרטיס פייסבוק עסקי סטודיו רותם-בר: rotembarstudio.com